small normal large

 

 

 

 

 

  • Rafał Rypina
  • Radny Rady Miejskiej
    w Kętrzynie
Tego wypadku można było uniknąć!
Wpisany przez Administrator   
środa, 19 lipca 2017 13:12

Definicja wypadku mówi o zdarzeniu nagłym, którego nie można przewidzieć. Tymczasem statystyki są jednoznaczne. W miastach do wypadków z udziałem rowerzystów, dochodzi najczęściej w miejscach przecięcia wydzielonych dróg dla rowerów (lub ciągów pieszo-rowerowych) z jezdniami w obszarach skrzyżowań. Ponieważ siatka miejskich ulic jest gęsta, siłą rzeczy potencjalnie najniebezpieczniejszym sposobem organizacji ruchu rowerowego, paradoksalnie stają się ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe.

 

Specjaliści transportu zajmujący się bezpieczeństwem ruchu drogowego, odradzają budowę dróg dla rowerów w miastach również z innego powodu. Duża liczba bodźców działających na kierowcę w ruchu miejskim, utrudnia prowadzącemu samochód obserwację i analizowanie ruchu poza jezdnią. O ile jednak piesi poruszają się z prędkością około 5 km/h – co daje kierowcy czas na reakcję w razie pojawienia się pieszego w strefie postrzegania ruchu, o tyle rowerzyści jadący 15-20 km/h – w ocenie kierowcy na przejazdach pojawiają się znikąd.

 

Rozwiązania komunikacyjne oparte o fizyczną separację ruchu rowerów, w odniesieniu do warunków miejskich wskazuje się jako wadliwe. Tymczasem w Kętrzynie powstało w ostatnich latach sporo ciągów pieszo-rowerowych, co gorsza w wielu przypadkach niespełniających nawet podstawowych wymogów projektowych (!). W takich warunkach prowadzenia ruchu zaistnienie zdarzenia drogowego z udziałem rowerzysty, było tylko kwestią czasu!

 

Odpowiedzialną za powstałe w Kętrzynie buble drogowe, jest administracja samorządowa wszystkich szczebli miejscowego samorządu terytorialnego. Wadliwe rozwiązania funkcjonują bowiem zarówno na traktach gminnych jak i powiatowych, ale także wojewódzkich przebiegających ulicami miasta Kętrzyn. Jako radny Rady Miejskiej, czuję się więc zobowiązany do działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu w obszarze miasta, bez względu na klasę i kategorię drogi.

 

Szerzej do problematyki właściwego wkomponowania ruchu rowerów w strukturę ruchu drogowego, odnosiłem się m.in. w poniżej zlinkowanych artykułach zamieszczonych na tej stronie:

- Nie tędy droga (dla rowerów) - http://rypina.pl/component/content/article/1-ostatnie/175-nie-tdy-droga-dla-rowerow.html

- Bomba z opóźnionym zapłonem została odpalona - http://rypina.pl/component/content/article/1-ostatnie/192-bomba-z-oponionym-zaponem-zostaa-odpalona.html

 

Wspomniany wypadek z udziałem rowerzystki opisał również Tygodnik Kętrzyński.
http://ketrzynnews.pl/grozny-wypadek-na-oznakowanym-przejezdzie-rowerzystka-trafila-do-szpitala/

 

 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież